SystrarnaWester

Alla inlägg under augusti 2013

Av Emelie & Malin - 31 augusti 2013 15:18

Denna helgen ska jag bara bra hemma och hjälpa till med husbygget. Känns bra att kunna hjälpa till och dra mitt strå till stacken så att säga.
Karre måste nämligen vila,han har reagerat på något han fått i sig, troligen hösilaget.. Igår morse/fm fick han som knölar här och var över hela kroppen.. Vissa kliar lite men annars är han oberörd. I samråd med veterinär så avvaktar vi och ser om dom går tillbaka. Redan igår kväll så såg det bättre ut.
Så tack vare snälla arbetskompisar som mockar och fixar åt Karre så kan jag hjälpa till hemma. Har kontakt med dom och skulle han bli sämre åker jag såklart dit.

Talade med lillasyster nyss, en snabbis kändes de som.. Men det var visst 45 min ;) roliga planer på gång!

Nej nu måste jag måla. Återkommer senare.
Va tycker ni förresten om nya headern!? Jag vart glatt överraskad! ;)

/Emelie

Av Emelie & Malin - 31 augusti 2013 15:01

Nästa tävling blir det att inviga det här snygga Hv Poloschabraket. 


Kommer nog bli dösnyggt tillsammans med kavajen, och visst var det snyggt på Sune? :) 


bronsfärgad kant med brunt i mitten. 



   


Sen har jag lite planer på vad jag ska köpa innan tävlingen också. Nått att sätta på till en ev prisutdelning. vad kan det vara tror ni? ;) 



 

Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 23:19

Förra vintern hade jag tillgång till ridhus dagligen. man blev bortskämd och man red ju inte nå gärna ut i -20 grader precis. 

I år är det syster Emelie som har den fördelen, det förtjänar hon! :) 

Nåväl, jag och Sune har iallafall ridbana och ridhus hyfsat nära med ca 10 min bilåka. 


I vinter tänker jag planera upp träningen veckovis. 
Det vill säga att jag fokuserar på olika "moment" varje vecka. 

Som tex styrka, kondition, lösgörande m.m varvat med träning i ridhus. 


Sen blir det nån vecka då Sune ska ha sin vila, jag lägger hellre vilan på vintern än sommaren, men jag ställer inte av honom helt för det. En vila för Sune är en lugnare tid då vi bara skruttar i skogen utan större krav några dagar i veckan. Lägger träningen åt sidan en stund och bara är. 
Sune är en häst med mycket energi och att ställa av honom helt i flera veckor tror jag inte skulle vara bra för varken honom eller mig. Han mår bra av att röra på sig. Sen håller jag givetvis med om att vilan har en uppbyggande effekt på träningen, visst är det så. men vila är inte att bara skrota i hagen dagarna i ända. 



   


 

Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 22:46

Senast när vi var ut så var det ju som sagt på rommehoppet här i Borlänge. 

Vi efteranmälde oss till 105 cm. 

Han kändes lugn, dock så hann vi inte hoppa fram på gräset, det blev hastigt in på banan och jag tycker ritten kändes slarvig och inte allt så mentalt förberett. 

Fast nu när jag såg filmen så kändes det värre än var det såg ut. Några språng som man ser att vi kommer tokigt, men kändes som nästan alla språng blev knasiga. 


Bedömningen var a+a med totalfel. dvs man fick rida grund och omhoppning, oavsett om man var nolla i grunden eller inte. Kom lite fel in i kombinationen (sista hindret), förmodligen för jag redan var påväg till första hindret i omhoppningen. rev första hindret i kombinationen, och även ett i omhoppningen. dock så blev inte omhoppningen med på film. 




Var ändå nöjd eftersom han kändes kontrollerad och lugn, nästan lite för lugn(!) 
Så efter liite övertalande så efteranmäldes jag till 110, debut! 

Planerade framhoppningen bättre, red igång honom så han vaknade till lite. Kändes mycket bättre den gången. 


Väl inne på banan så var Sune med den extra glöden tillbaka, men ändå full kontroll och ett samspel som det hette duga! ;) 

Super nöjd med debuten! kändes enkelt och tycker han hoppade mycket bättre på lite högre hinder, och jag kanske rider bättre? vem vet. :) 


slutade på 8 fel i omhoppningen. Som jag skrev häromdagen så tog jag in svängen på en oxer, som vi rev och därefter även hindret efter som följd. 
Men som sagt! Nöjd över våran prestation och ser fram emot fler tävlingar nu när vi klättrar uppåt! 



           

Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 21:09


Ett litet hemmapyssel/stalltips.. 


Jag tror jag inte är ensam om att tycka att metallicfärgade stigbyglar i alla möjliga färger är snyggt? Tänkte väl det.. 

Så varför inte spraya dom själv? 

Köp den färg du tycker är snygg, ta ett par vanliga gamla stigbyglar, ta bort gummiplattan och spraya på. 
Jag har gjort det med ett par, dom blev metallicrosa, nästa gång köper jag turkos färg! :) 

skitläckert, kul och enkelt! 


Biltema har hyfsad billig färg för runt 60-70 kronor har jag för mig. 


 


låt färgerna flöda! ;) 

 

 


 







Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 20:39






Godkväll! 

Kände igenom sune idag, mycket mycket bättre. kanske någon öm i nått steg då o då. men känns som det är påväg bort inom någon dag bara. Annars kändes han fin. 
Har ju köpt ett rakt äppelbett, som jag vill prova, bara hunnit rida lite skritt o trav innan han blev halt. 

Ser fram emot att få prova det mer! 


Grabben med en sån stor personlighet. ja, min häst har en stor personlighet om ni frågar mig, och tror många håller med mig. 


underbara Sune, du är speciell och du är bara min! <3 


   



Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 14:12

Men inte lämnar jag jobbet för det heller. setat med e-learning från halv nio tills nu. 
Det är filmer på en sida sen får man svara på frågor. nu kan jag en jäkla massa om altanbyggen, gjutning och stensättning! det ni! 

Faktiskt väldigt intressant, för man vill gärna kunna svara på dom flesta frågor man får på jobbet. Så igår när jag fick reda på allt det här med utbildning på internet så var det ju bara att köra på. :) 

Det finns 57 kurser så jag har väl och göra. :) 



Tar nog dock en lunchpaus pasta ala hovgården, pasta al dente med aromat. det är min lunch det. ;) 

Sen blir det att fara ut i stallet. 

sune var inte varm alls i morse. kanske något bakom knät, dock mindre mot vad det varit, men helt normal nere vid hoven o kotan iallafall. 
Ska smyga ut på en tur så får vi se hur han känns, hoppas har är fräsh idag! 



Lite smått tävlingssugen, skulle ju starta på söndag i säter, var det tänkt. men fick jobba istället, vilket jag gärna gör. Så nästa inplanerade tävling blir ludvika 22 september. 1 m och 110! ;) taggad! känns ovant och skriva den höjden bara! haha. 


   

Av Emelie & Malin - 30 augusti 2013 08:48

Inhandlat frukost och även ätit frukost. Grått, kallt och lite regnigt idag.. Men bortskämd som man är finns ju både tält & ridhus att rida i ;)

Börjar tidigare idag pga att det kommer hö till stallet. Jag har lektioner även ikväll :)

Karetino o lastbilen igår. Han gilla att åka i den ;)

/Em

Presentation


Två systrar med samma intresse - hästar och hoppning! Följ oss i våran utveckling.

Är du ny läsare? Klicka dig in i kategorin "för nya läsare", där berättar vi vilka vi är.
Trevlig läsning!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards